خودروی P90، که با نام «کادیلا» نیز شناخته میشود، نسخهای ایرانیزهشده از رنو تندر ۹۰ (لوگان نسل اول) است که توسط شرکت پارسخودرو تولید میشود. این خودرو با بهروزرسانیهای فنی و ظاهری نسبت به مدل اصلی، بهعنوان جایگزینی برای تندر ۹۰ در بازار ایران عرضه شده است.
مشخصات فنی P90 یا کادیلا
این خودرو با تغییرات و بهبودهایی در بخش فنی و طراحی ارائه میشود تا جایگزین مناسبی برای تندر ۹۰ باشد و نیازهای خریداران ایرانی را با امکانات و تجهیزات جدیدتری برطرف کند. از جمله این تغییرات، میتوان به استفاده از موتور جدید با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها اشاره کرد که علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، مصرف سوخت بهینهتری دارد. سیستم تعلیق مکفرسون و محور عقب نیمهمستقل پیچشی، رانندگی نرمی را فراهم میکند. همچنین، با توجه به ویژگیهای رفاهی و ایمنی بیشتر در این مدل، این خودرو یکی از گزینههای محبوب در کلاس سدانهای اقتصادی در ایران به شمار میرود.
جدول مشخصات فنی خودرو P90
ویژگی | مشخصات |
---|---|
نوع موتور | ۱.۶ لیتری چهار سیلندر خطی |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سیسی |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
حداکثر قدرت | ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۴۷ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
فناوری | سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
نوع انتقال | دیفرانسیل جلو |
طول | ۴۳۳۰ میلیمتر |
عرض | ۱۷۴۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۳۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۶۳۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۱۵۵ کیلوگرم |
سیستم تعلیق جلو | مکفرسون |
سیستم تعلیق عقب | نیمهمستقل پیچشی |
ترمز جلو | دیسکی خنکشونده |
ترمز عقب | کاسهای |
حجم باک سوخت | ۴۷ لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر | ۱۰.۵ ثانیه |
طراحی خارجی P90
این خودرو با تغییرات قابلتوجهی در طراحی خارجی نسبت به مدل اصلی، بهعنوان جایگزینی مدرنتر در بازار ایران عرضه میشود.
نمای جلو:
در بخش جلویی، P90 با چراغهای بزرگتر و طراحی جدید، چهرهای مدرنتر به خود گرفته است. استفاده از نوارهای LED برای روشنایی روز و تغییر در فرم سپر جلو، ظاهری جذابتر و بهروزتر به خودرو بخشیده است.
نمای جانبی:
در نمای جانبی، خطوط بدنه همچنان ساده و مشابه با تندر ۹۰ است؛ اما تغییراتی مانند استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید و آینههای جانبی بزرگتر، به بهبود ظاهر خودرو کمک کرده است.
نمای عقب:
در قسمت عقب، چراغهای جدید با طراحی کشیدهتر و سپر بازطراحیشده، نمایی مدرنتر ایجاد کردهاند. چراغهای عقب بهصورت عمودی تا درب صندوق امتداد یافتهاند که به جذابیت بصری خودرو افزوده است.
بهطور کلی، طراحی خارجی P90 ترکیبی از سادگی و مدرنیته است که با تغییرات در چراغها، سپرها و جزئیات دیگر، ظاهری بهروزتر و جذابتر نسبت به تندر ۹۰ ارائه میدهد. این تغییرات، در کنار بهبودهای فنی، P90 را به گزینهای مناسب برای خریداران ایرانی تبدیل کرده است.
طراحی داخلی P90
در داخل کابین، P90 با داشبوردی جدید و بهروزرسانیشده، تجربهای مدرنتر را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. استفاده از مواد باکیفیتتر و طراحی ارگونومیک، راحتی بیشتری را به ارمغان میآورد. همچنین، نمایشگر لمسی ۷ اینچی در مرکز داشبورد قرار گرفته که امکاناتی مانند سیستم ناوبری، پخش چندرسانهای و اتصال به تلفن همراه را ارائه میدهد.
صندلیها و فضای داخلی
صندلیهای P90 با طراحی جدید و استفاده از پارچههای باکیفیت، راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکنند. فضای داخلی نیز بهگونهای طراحی شده که فضای پای کافی برای سرنشینان جلو و عقب مهیا باشد.
امکانات رفاهی P90
P90 با تجهیزاتی مانند سیستم تهویه مطبوع نیمهاتوماتیک، فرمان برقی D شکل با کنترلهای سیستم صوتی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور و باران، سنسور و دوربین دنده عقب، و تریم داخلی دو رنگ، تجربهای راحت و مدرن را برای کاربران فراهم میکند.
مشخصات فنی P90
P90 یک خودروی ۱.۶ لیتری با موتور ۱۶ سوپاپ و قدرت ۱۱۵ اسب بخار است که دارای گیربکس دستی ۵ سرعته و استاندارد آلایندگی یورو ۵ میباشد. سیستم تعلیق جلو مکفرسون و عقب نیمهمستقل پیچشی است، با ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب، که برای کاربری روزمره مناسب است و از امکانات رفاهی و ایمنی مطلوبی برخوردار است.
توضیحات | مشخصات |
مجهز به موتور ME16 با حجم ۱.۶ لیتر، ۱۶ سوپاپ و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) | پیشرانه |
۱۱۵ اسب بخار | قدرت |
۱۴۷ نیوتنمتر | گشتاور |
۵ سرعته دستی | گیربکس |
یورو ۵ | استاندارد آلایندگی |
مکفرسون | سیستم تعلیق جلو |
نیمهمستقل پیچشی | سیستم تعلیق عقب |
دیسکی | ترمز جلو |
کاسهای | ترمز عقب |
نقاط قوت و نقاط ضعف P90
نقاط قوت P90:
- مصرف سوخت مناسب: موتور ۱.۶ لیتری و سیستم VVT باعث کاهش مصرف سوخت میشوند.
- استاندارد آلایندگی یورو ۵: رعایت اصول زیستمحیطی و کاهش آلایندهها.
- سیستم تعلیق مکفرسون جلو: پایداری و نرمی بیشتر در رانندگی.
- امکانات رفاهی متنوع: امکاناتی چون تهویه نیمهاتوماتیک، نمایشگر مالتیمدیا و سیستمهای ایمنی مانند ESP.
نقاط ضعف P90:
- گیربکس دستی: عدم وجود گزینه اتوماتیک ممکن است برای برخی کاربران محدودیت ایجاد کند.
- ترمز کاسهای عقب: نسبت به ترمز دیسکی، کارایی و قدرت توقف کمتری دارد.
- سیستم تعلیق نیمهمستقل عقب: ممکن است نسبت به سیستمهای پیشرفتهتر راحتی کمتری فراهم کند.
- طراحی قدیمی: ممکن است از نظر ظاهری برای برخی افراد جذابیت کمتری داشته باشد.
در مجموع، P90 خودرویی اقتصادی با ویژگیهای مثبت برای استفاده روزمره است، ولی از لحاظ برخی امکانات و بهروزرسانیها، هنوز جای پیشرفت دارد.
مقایسه P90 و L90 (ال نود و پی نود)
P90 | L90 | ویژگیها |
موتور ME16 با 115 اسب بخار و سیستم VVT | موتور K4M با 105 اسب بخار | موتور و عملکرد |
طراحی مدرنتر با تغییرات جدید در جلوپنجره و چراغها | طراحی ساده و کلاسیک با ظاهر قدیمی | طراحی ظاهری و داخلی |
امکاناتی مانند تهویه نیمهاتوماتیک، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دنده عقب | امکانات محدود مانند تهویه دستی و سیستم صوتی ساده | امکانات و فناوریهای رفاهی |
دارای سیستم کنترل پایداری (ESP)، کیسه هوای دوگانه | فاقد سیستم کنترل پایداری (ESP) | ایمنی |
سیستم تعلیق مشابه با تنظیمات جدید برای رانندگی بهتر | سیستم تعلیق نرم و کارآمد | تعلیق و رانندگی |
هزینههای نگهداری مناسب با دسترسی بهتر به قطعات | هزینه نگهداری اقتصادی و مشابه با P90 | هزینه نگهداری |
سوالات متداول درباره کادیلای
قیمت سایپا P90 چقدر خواهد بود؟
هنوز قیمت نهایی این خودرو اعلام نشده است، اما انتظار میرود در محدوده قیمتی رقابتی با سایر خودروهای سدان اقتصادی در بازار ایران قرار گیرد.
سایپا P90 با چه خودروهایی رقابت میکند؟
این خودرو در دستهی خودروهای سدان اقتصادی و در رقابت با خودروهایی چون پژو پارس، دنا، و سایر محصولات داخلی در همین رده قیمتی قرار میگیرد.